Nettkurs – frisk av fibromyalgi

I dag jobber jeg med et nettkurs om hvordan du kan bli friskere (frisk) av fibromyalgi. Det er nydelig vær ute og har hatt en liten tur ut på kafe med min mann og mine foreldre.

Det er tungt å sitte her i timesvis å snakke med meg selv. Øve på presentasjonen. Men, det går sakte framover. Jeg har satt meg som mål at jeg skal lansere nettkurs i november. Jeg håper og tror at jeg klarer det!

Det er så utrolig mye jeg ønsker å si – så mye å dele. Og her sitter jeg og føler at jeg mangler inspirasjon til å gjøre dette raskere. Men, kanskje det er slik at dette bare må ta tid. Det er mye som skal bearbeides og de rette ordene skal sies på de riktige stedene. 20150816_204404

Jeg lurer også på om det er noen der ute som tørr å satse på dette kurset. Satse på seg selv. Klarer jeg å inspirere noen slik som jeg ble inspirert den gangen for 12 år siden da jeg var på et foredrag av en lege som sa at det var mulig å bli frisk av fibromyalgi? Jeg kjenner ennå den følelsen og den bestemmelsen. Det var som om det tentes et lys i meg. Tenk at der virkelig var mulig å bli frisk av fibromyalgi! Og tenk at jeg klarte det! Ja, det var mye jobb, men verd hvert minutt av jobben!

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Hvor skal du nå bestille D-vitaminer?

NB: Disse reglene er nå reversert og du kan derfor bestille vitaminer på nett igjen.

For dem som er opptatt av å få i seg nok vitaminer og mineraler så har dere kanskje fått med dere de nye importreglene fra 1.10.2015? Nå er det ikke lov å importere vitaminer pr. post med mindre det er norsk varedeklarasjon på og de ikke er sterkere enn det Norge tillater pr. dose.

Vi er mange som er avhengig av større doser enn det vi kan få over disk i Norge. Det er utrolig å tenke på at hvis jeg skal ta min daglige dose D3-vitamin fra tabletter kjøpt på helsekost i Norge

Forbud mot import av d-vitaminer

så må jeg ta ca. 12 tabletter daglig mot en kapsel på 5000 ie, som jeg vanligvis tar. Prisen på det frie markedet (England) er ca. 20 ganger billigere enn i Norge.

Men, nok om det. Det er en stor folkegruppe som jobber med å få omgjort disse reglene så jeg følger disse tett. Det som jeg ønsker med dette innlegget er å gi informasjon om hvor du nå skal få tak i dine d3-vitaminer.

Her er de alternativene som jeg ser:

  • Du kan bestille poste restante i Sverige. Du bestiller varene i ditt navn og bruker poste restante som adresse og postnummer og sted som i listen her. Husk Norsk pass og hent innen en måned. Det koster ingenting.
  • Du kan få varene dine sendt til venner/familie i utlandet og få noen til å ta dem med over grensa (det er nemlig lov)
  • Du kan kjøpe tabletter på helsekost eller apotek, men det kan bli veldig dyrt (og dosene er bare på 400 ie må du huske på)
  • Dersom du har lave nivåer kan legen skrive ut en resept på kapsler som inneholder 2000 ie
  • Du kan bestille flytende D3-vitamin på her. Dette er det beste alternativet dersom du skal kjøpe det i Norge. Denne sprayen er av meget høy kvalitet og du kan jo bare ta et par ekstra spray for å få i deg den mengden du ønsker.

Til sist vil jeg be deg bli medlem i Facebook gruppen «Vi som vil bidra til å få omgjort de nye importreglene for kosttilskudd» og følge med på forskjellige nettsider:

http://www.lillemaane.no/
http://liberalistene.org/ – bli gjerne medlem!

Ha en fortreffelig dag,

hilsen Vera

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Er det noen hjemme?

Er du til stede i deg selv?Stillhetens råskap
Nylig var jeg på et kort foredrag om mindfulness. Jeg opplever at jeg får akkurat det jeg trenger til rett tid. Det handler bare om å kjenne etter, lytte og stoppe opp.

Når lyttet du sist til din INDRE stemme? Når LYTTET du virkelig? Gjør du det DU vil, eller fordi andre forventer det av deg? Sinnet vårt trenger ro slik at kroppen kan få bedre hvile.

Skal du få det bedre i kroppen din er det viktig at du hver dag slår av alt elektronisk utstyr og bare ER i deg selv. Det trenger ikke være så lenge. Du kan øve deg noen minutter pr. dag til å begynne med. Jeg opplever i alle fall at når jeg kjenner den indre roen så har jeg LYST til å være der lengre. OG jeg kjenner at det er så utrolig godt for helsa.

Yoga

Stopp rett og slett opp og PUST! Yogalæreren min sammenligner kroppen med en forbrenningsovn. Hvis det ikke er nok trekk blir veden sur. Det samme skjer i kroppen. Pust godt og du kvitter deg med avfallsstoffene raskere.

Ha en fortreffelig dag!

Hilsen Vera

Boktips: Stillhetens råskap av Anders Meland.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Gi slipp på bekymringene

BekymringerNår man har en kronisk sykdom som fibromyalgi er man ofte bekymret over mange ting (husk at kronisk betyr kun langvarig – ikke for alltid). Hvordan blir fremtiden, hvordan skal det gå økonomisk om jeg mister jobben, hva om jeg ikke får trent nok, kan jeg dø av smertene, vil barna arve FM, hvordan skal jeg komme gjennom dagen når jeg ikke sover om natten?

Hvis dette er deg så skal du vite at det farligste er bekymringen i seg selv! Du blir ikke noe som helst bedre om du bekymrer deg mer.

Veldig mange med FM har problemer med søvn, og det går som regel ut over hverdagen. Her skal du få et tips av meg slik at du får en bedre hverdag; SLUTT Å BEKYMRE DEG!

For det første er det greit å være trøtt før man legger seg, men hvis du ikke får sove så si til deg selv at du i alle fall får hvilt deg mens du ligger der (ikke bekymre deg for at du ikke får sove). Det er vanskelig å få sove hvis du ikke slapper av og det er lettere om du kobler ut hjernen til å kun tenke på hvordan du skal få kroppen til å slappe av. Tenk på hver kroppsdel for seg for å få musklene til å slappe av. Begynner du å bekymre deg bør du stå opp å gjøre noe slik at du blir trøtt. Det er mye enklere å falle i søvn hvis du er skikkelig sliten. Ingen har dødd av for lite søvn. Vi tror det er farlig, men det farligste er faktisk at du bekymrer deg over for lite søvn.

Å være entusiastisk i alt arbeid du gjør hjelper mot bekymringer og tretthet. Har du en gørr kjedelig hverdag så lat som om du er entusiastisk! Jeg garanterer deg at det hjelper!

Boktips: Lev livet uten bekymringer av Dale Carnegie.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Ren mat

Nylig hadde jeg et kostholds foredrag for mennesker med fordøyelsesproblemer. Der snakket jeg om ren mat og om det å være bevisst på å lese innholdsdeklarasjonen.

Hvorfor er det slik at istedenfor å kjøpe økologisk mat, som er best for kroppen, så er vi opptatt av at maten skal være billigst mulig? For at kroppen skal fungere best mulig mSei i formå vi ha best mulig mat.
Vi passer jo på at vi skal bruke kremer uten parabener og at luften vi puster inn skal være renest mulig. Det er kun som bevisst forbruker at vi kan påvirke matprodusenter til å ha mindre tilsetningsstoffer i maten. Hvis alle kjøpte renest mulig mat så ville ikke produsenter av halvfabrikata overleve.

  • Har du muligheter til å kjøpe kortreist mat – så gjør det!
  • Har du mulighet til å kjøpe økologisk – så gjør det!

Du vil få igjen i mangfold ved å få en friskere kropp og du vil også oppleve at denne maten gjør deg fortere mett. Du trenger altså mindre mat.

Les denne kronikken http://www.nrk.no/ytring/kunsten-a-handle-rett-1.11947324
Vedlagt finner du tips til hvordan du kan gå i gang med å endre din livsstil. Inn ut mat

PS: jeg spiser fortsatt mat uten tilsatt sukker, og har gjort det siden mars.

Du klarer også det du bestemmer deg for!

Hilsen Vera

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Mykere og lettere i kroppen

Jordbær og champagne PMSom dere kan se har jeg tidligere skrevet i bloggen min om at jeg i mars 2014 kuttet ut sukker. Sukker for meg er hvitt sukker, brunt sukker, stevia, sucrin, kokospalmesukker, bjørkesøtt, sorbitol, aspartam eller kjemisk fremstilt sukker. Det jeg tillater meg er naturlig søtt som er i fersk frukt. For eksempel har jeg brukt moden banan til å søte blåbær med og kokosmelk til å søte havregrøten min.

Mindre smerte
Tenkte bare jeg skulle fortelle at det går fremdeles kjempefint. Jeg er mye mindre stiv i kroppen og har blitt 5 kilo lettere(!). Nylig oppdaget jeg at et senefeste som har vært vond i mange år har blitt bra. Det som egentlig var en test for å legge om kostholdet ytterligere har blitt til en livsstil. Og jeg liker den nye livsstilen. Vi har en del kaker på jobben og det er så mye enklere å si nei når jeg ikke spiser sukker. Ikke frister det heller (heldigvis!).

Bestem selv!
Det er du som bestemmer hva du vil spise. Jeg ønsker ikke å spise søtt fordi andre vil at jeg skal spise det. I begynnelsen er det kanskje litt vanskelig når du går på besøk og de har bakt en kake til du skal komme, men hvis du sier ifra før du kommer er det enklere.

Kosemat
Selv om det er sjelden jeg har lyst på noe så skjer jo det selvfølgelig av og til. Søte ting som jeg av og til spiser er:

  • Et par ruter 80 % sjokolade
  • Tørr vin med lite sukker (….og av og til Champagne :-))
  • Nøtteblanding med tørket frukt (som ikke er tilsatt sukker) Les innholdsdeklarasjonen!
  • Litt frukt, men ikke daglig
  • Ovnsbakte epler med smør, kanel og litt honning

Her om dagen laget jeg is av en pk pisket krem, ½ moset banan og en pakke med frosset skogsbærblanding. Jeg rørte banen inn i kremen før de frosne bærene ble tilsatt. Kremen fryser umiddelbart og det er nydelig. Den falt i smak hos alle kaffegjestene og de savnet ikke sukker i kremen!

Klikker du her skal får du en oppskrift på en deilig frokostblanding.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Deilig sommerdrikk

Is teHva er vel bedre enn en forfriskende drikk i sommervarmen? Jeg foretrekker rosèvin eller hvitvin, men det er ikke alltid det passer med alkohol og det er greit å ha et alternativ. Nå skal jeg ikke skryte på meg denne oppskriften, for den har jeg fått av min kjære inspirator Cindy Andersen. Hun har også blitt frisk av fibromyalgi og en rekke andre plager. Denne drikken er full av betennelseshemmede urter. Den kan drikkes varm, men den er aller best avkjølt som iste.

IS TE (en mugge)
8-10 skiver rensket ingefærrot
3-4 skiver økologisk sitron med skall (eller uten skall dersom du ikke bruker økologisk sitron)
4-5 røtter gurkemeie (skrapet rene og skåret i småbiter) eller 1 ts pulver
Et par kvister mynte

Ha alt i en mugge og la det trekke til det er kaldt. Jeg silte det og satte det kjølig. Kjempeforfriskende!

Kos dere i sommervarmen.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Mestring – video oppskrift på havregrøt

Havregrøt, optimal næring, mandelmelk

Havregrøt, optimal næring, mandelmelk

Nå er jeg i gang! Jeg har laget mitt første webinar! Hva er så et webinar? Jo, det er en presentasjon eller et foredrag som jeg holder på min PC her hjemme. Deltakere rundt omkring melder seg på og kobler seg så på sin egen PC/nettbrett/telefon til korrekt oppsatt tid, og følger foredraget hjemmefra eller der de er det øyeblikket webinaret foregår. Det blir gjort opptak av dette slik at det kan ses om igjen i etterkant.
Denne presentasjonen holdt jeg riktignok alene, men det fungerer på samme måte å lage en presentasjon som jeg viser med deltakere. Her har jeg lagt ut oppskriften på den deilige glutenfrie og melkefrie havregrøten min. Riktignok en test, men det funket :-)

Kos dere med oppskriften og vær velkommen når jeg sender ut invitasjon til mitt neste webinar og da med deltakere :-D.

Oppskriften er her.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

To uker uten sukker!

Kokosmuffins in progressMuffinsJeg har startet med nettverksgrupper og i den forbindelse tenkte jeg at også jeg kan gjøre noe ekstra for å forbedre helsa mi. I utgangspunktet tenkte jeg at hmm jeg spiser jo ikke mye sukker, men hvorfor ikke. Så da tok jeg en bestemmelse. 0 sukker (ingen hvitt sukker, brunt sukker, kokospalmesukker, stevia, sucrin, bjørkesøtt, sorbitol, aspartam eller kjemisk fremstilt sukker). Jeg hadde ikke tenkt å holde meg unna frukt, men det ble bare til at også frukt ble unngått (i hovedtrekk). Jeg har heller ikke spist hvetemel.
Så har jeg merket noe? Ja, visst! Etter tre dager våknet jeg opp uten å være stiv i kroppen (det er vel 20 år siden sist) og det har fortsatt siden. I tillegg sover jeg bedre og er mindre trøtt på ettermiddagen. Legger meg rundt kl 22 – 2230 og står opp ca 05:15 og er uthvilt. Jeg har ingen lyst på søte ting eller på frukt.
I helga feiret vi mamma sin 80 års dag og da blir det naturlig mye kaker så da fant jeg ut at jeg skulle lage en sukkerfri kake. Siden kokos, svisker og dadler er naturlig søte brukte jeg disse ingrediensene og komponerte en kake med utgangspunkt i Islandskake. Resultatet finner du her. Den ble kjempegod! Men, klarte jeg å motstå fristelsen til å smake på de andre kakene? Ikke helt, jeg smakte på de fleste kakene, men bare en munnfull av hver. Det er lov å skjeie ut, men en velger selv å ta en bestemmelse på om hvor mye en skal spise.
Å ja, det glemte jeg nesten – jeg veier to kilo mindre og kjolen jeg skulle ha på meg var blitt for stor :-p

Ble du motivert? Meld deg på kurs hos meg HER.

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Ribose kan motvirke fibromyalgi

I Helsemagasinet VOF mars 2014 står det en artikkel om at tilskudd av D-Ribose kan motvirke kronisk utmattelsessyndrom (KMSS) og fibromyalgi (FM). Jeg lenker her til en forskningsartikkel som konkluderer med at pasienter med KMSS og FM hadde en gjennomsnittlig økning i energinivået på 61 % og økning i allmenntilstanden på 37 %. Bedring av kognetive funksjoner, søvn og redusert smertenivå er oppmuntrende. Selv om studiene er små foreslås det at D-ribose kan brukes for å lindre plager hos pasienter med KMSS og FM. Klikk på logoen til Helsemagasinet så får du opp forskningsartikkelen (engelsk tekst).

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS